سامانه پاسخگوئی به شبهات راه اندازی شد!

حدیث عرضه دین چیست؟؟

حدیث عرضه دین
آنچه در این مقاله می خوانید:

سلام،

حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) است که از اکابر شیعه نیز می‌باشد، دارای مقام والایی بوده و دارای علم و فضیلت بسیاری بوده‌اند.

داستان از ایشان در کتب روایی موجود است که از آن به‌عنوان حدیث عرضه دین تعبیر می‌شود که در این پست به این داستان می‌پردازیم.

ترجمه فارسی:

ایشان می‌فرماید که به نزد آقای خود امام دهم علی‌نقی رفتم. چون چشمش به من افتاد، فرمود: خوش آمدی‌ای أبو القاسم! تو به‌راستی ولی ما هستی.

جناب عبدالعظیم می‌فرماید عرض کردم: یا ابن رسول‌الله! می‌خواهم دین خود را بر شما عرضه نمایم و اگر نیکو بود بر آن معتقد باشم تا بمیرم. امام فرمود: بگو. گفتم: من معتقدم که خدای تبارک‌وتعالی یگانه است و مانندش چیزی نیست. بیرون از دو سوی نفی خدا و تشبیه او به موجودات است. و معتقدم که جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه او پدیدآورنده جسم‌ها و نقشه‌کش صورت‌ها و خالق اعراض و جواهر و پرورنده هر چیز است. مالک و قرار دهنده و پدیدآورنده است.

و معتقدم که محمد بنده و رسول او و خاتم پیغمبران است، و بعد از او تا روز قیامت پیامبری نیست. و شریعت او انتهای شریعت‏ها است و پس از او شریعتی نیست تا روز قیامت.

و معتقدم که امام و خلیفه و ولی‌امر پس از او امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب است؛ و سپس حسن و بعد حسین و بعد علی بن الحسین (امام سجاد) و بعد محمد بن علی (امام باقر) و بعد جعفر بن محمد (امام صادق) و بعد موسی‌بن‌جعفر (امام کاظم) و بعد علی بن موسی (امام رضا) و بعد محمد بن علی (امام جواد) (علیهم‌السلام)؛ و سپس شما ای مولای من. امام فرمود: پس از من پسرم حسن (امام حسن عسکری) و چطور باشند مردم نسبت به جانشین او؟ وی می‌گوید گفتم مگر چطور است او مولای من؟

امام فرمود: برای آنکه شخصی او را نبینند و نامش را نتوان برد تا ظهور کند و زمین را پر از عدل و داد نماید چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد. عبدالعظیم می‌گوید گفتم: من هم به او اقرار دارم و می‌گویم ولی آنها ولی خداست و دشمنانشان دشمن خدا و طاعتشان طاعت خدا و معصیت آنها معصیت خدا.

و معتقدم که معراج حق است و سؤال‌وجواب در قبر حق است و بهشت حق و دوزخ حق و صراط حق و میزان حق و قیامت می‌آید و شکی در آن نیست. و خدا هر که در قبرها است برانگیزد و معتقدم که فرائض واجبه پس از ولایت نماز است و روزه و حج جهاد و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر.

امام (علیه‌السلام) فرمود: ای أبو القاسم به خدا این دین، دین خداست که برای بندگانش پسندیده بر آن باش خدایت بدارد بر گفتار ثابت در دنیا و آخرت.

متن عربی:

حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى الدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ جَمِیعاً قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ الصُّوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو تُرَابٍ عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الرُّویَانِیُّ:

عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَیِّدِی عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام. فَلَمَّا بَصُرَ بِی، قَالَ لِی: مَرْحَباً بِکَ یَا أَبَا الْقَاسِمِ. أَنْتَ وَلِیُّنَا حَقّاً.

قَالَ فَقُلْتُ‏ لَهُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَعْرِضَ عَلَیْکَ دِینِی؛ فَإِنْ کَانَ مَرْضِیّاً ثَبَتُّ عَلَیْهِ حَتَّى أَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. فَقَالَ: هَاتِ یَا أَبَا الْقَاسِمِ. فَقُلْتُ: إِنِّی أَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَاحِدٌ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ، خَارِجٌ مِنَ الْحَدَّیْنِ حَدِّ الْإِبْطَالِ وَ حَدِّ التَّشْبِیهِ، وَ إِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْمٍ، وَ لَا صُورَهٍ، وَ لَا عَرَضٍ، وَ لَا جَوْهَرٍ. بَلْ هُوَ مُجَسِّمُ الْأَجْسَامِ، وَ مُصَوِّرُ الصُّوَرِ، وَ خَالِقُ الْأَعْرَاضِ وَ الْجَوَاهِر،ِ وَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ، وَ مَالِکُهُ، وَ جَاعِلُهُ، وَ مُحْدِثُهُ.

وَ إِنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ خَاتَمُ النَّبِیِّینَ. فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ. وَ إِنَّ شَرِیعَتَهُ خَاتِمَهُ الشَّرَائِعِ فَلَا شَرِیعَهَ بَعْدَهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

وَ أَقُولُ إِنَّ الْإِمَامَ وَ الْخَلِیفَهَ وَ وَلِیَّ الْأَمْرِ بَعْدَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَیْنُ ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ ثُمَّ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ ثُمَّ أَنْتَ یَا مَوْلَایَ.

فَقَالَ عَلِیٌّ علیه السلام وَ مِنْ بَعْدِی الْحَسَنُ ابْنِی فَکَیْفَ لِلنَّاسِ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ؟ قَالَ فَقُلْتُ: وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا مَوْلَایَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ لَا یُرَى شَخْصُهُ وَ لَا یَحِلُّ ذِکْرُهُ بِاسْمِهِ حَتَّى یَخْرُجَ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. قَالَ فَقُلْتُ: أَقْرَرْتُ وَ أَقُولُ إِنَّ وَلِیَّهُمْ وَلِیُّ اللَّهِ، وَ عَدُوَّهُمْ عَدُوُّ اللَّهِ، وَ طَاعَتَهُمْ طَاعَهُ اللَّهِ، وَ مَعْصِیَتَهُمْ مَعْصِیَهُ اللَّهِ.

وَ أَقُولُ إِنَّ الْمِعْرَاجَ حَقٌّ، وَ الْمُسَاءَلَهَ فِی الْقَبْرِ حَقٌّ، وَ إِنَّ الْجَنَّهَ حَقٌّ، وَ النَّارَ حَقٌّ، وَ الصِّرَاطَ حَقٌّ، وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ، وَ إِنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ لا رَیْبَ فِیها، وَ إِنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ، وَ أَقُولُ إِنَّ الْفَرَائِضَ الْوَاجِبَهَ بَعْدَ الْوَلَایَهِ الصَّلَاهُ، وَ الزَّکَاهُ، وَ الصَّوْمُ، وَ الْحَجُّ، وَ الْجِهَادُ، وَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ. فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: یَا أَبَا الْقَاسِمِ‏ هَذَا وَ اللَّهِ دِینُ اللَّهِ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِعِبَادِهِ فَاثْبُتْ عَلَیْهِ أَثْبَتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ.[۱] [۲]

کلام آخر

چه زیباست که انسان عقاید خود را به امام معصوم خویش ارائه کند و صحیح و غلط آن را تشخیص داده و اصلاح نماید.

ای‌کاش که توفیق دیدار امام زمانمان را داشتیم و همچون عبدالعظیم حسنی عقاید خود را به ایشان عرضه می‌داشتیم.

اما حال که توفیق دیدار ایشان را نداریم، به‌راستی باید چه کنیم؟

پاسخ روشن است!

حجه ابن الحسن غائب است، اما کلام ایشان و پدران بزرگوارش موجود است. باید عقاید خود را بر کلام نورانی ایشان عرضه کنیم تا غلط آن را از صحیح تشخیص داده و اصلاح کنیم.

امیدوارم که این پست برای شما مفید بوده باشد.

در انتهای همین صفحه منتظر دیدگاه شما هستم.


[۱] الأمالی(للصدوق)، ص۳۳۸ و ۳۳۹

[۲] التوحید (للصدوق)، ص۸۱ و ۸۲

لینک کوتاه

smahdi.info/25354

ابوطالب خانی
ابوطالب خانی

شیعه ویترین و نماد اهل بیت (علیهم السلام) است، پس سعی کنیم نماد خوبی برای امام زمانمان باشیم.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات