اولین بار با 50% تخفیف از ما خرید کن!! کد تخفیف: smahdi313

بررسی دلایل عدالت صحابه: آیات ۸ تا ۱۰ سوره حشر

بررسی عدالت صحابه
آنچه در این مقاله می خوانید:

سلام دوباره به سربازان حجه ابن الحسن(عجل الله تعالی فرجه)؛

در پست قبل به پنجمین دلیل قرآنی اهل تسنن برای عدالت صحابه، یعنی آیه السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار پرداختم.

در این پست قصد دارم به ششمین و آخرین دلیل قرآن اهل تسنن برای عدالت صحابه، یعنی آیات ۸ تا ۱۰ سوره حشر بپردازم.

آیه شریفه: لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا وَ یَنصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  أُوْلَئکَ هُمُ الصَّادِقُونَ(۸) وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُو الدَّارَ وَ الْایمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیهِمْ وَ لَا یَجِدُونَ فىِ صُدُورِهِمْ حَاجَهً مِّمَّا أُوتُواْ وَ یُؤْثِرُونَ عَلىَ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کاَنَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ  وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۹) وَ الَّذِینَ جَاءُو مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِاخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْایمَانِ وَ لَا تَجْعَلْ فىِ قُلُوبِنَا غِلاًّ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ(۱۰)[۱]

این اموال براى فقیران مهاجرانى است که از خانه و کاشانه و اموال خود بیرون رانده شدند در حالى که فضل الهى و رضاى او را مى‏طلبند و خدا و رسولش را یارى مى‏کنند؛ و آنها راستگویانند! (۸)

و براى کسانى است که در این سرا [سرزمین مدینه‏] و در سراى ایمان پیش از مهاجران مسکن گزیدند و کسانى را که به سویشان هجرت کنند دوست مى‏دارند، و در دل خود نیازى به آنچه به مهاجران داده شده احساس نمى‏کنند و آنها را بر خود مقدّم مى‏دارند هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند؛ کسانى که از بخل و حرص نفس خویش باز داشته شده‏اند رستگارانند! (۹)

(همچنین) کسانى که بعد از آنها [بعد از مهاجران و انصار] آمدند و مى‏گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‏اى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمى!» (۱۰)

استدلال

اهل تسنن در اینجا هم بر این اعتقادند که این آیه دلالت بر عدالت صحابه داشته و رضایت و مدح خداوند از ایشان نشانه عدالت ایشان است. [۲]

بررسی

این آیه سه گروه را مدح می کند: الفقرا، الذین تبوءوا الدار، الذین جاءوا من بعدهم. و این سه گروه به صورت مطلق در آیه نیامده و مقید است و برای مثال فقیر با فقر و طلب فضیلت و یاری خداوند و پیامبرش آمده و مهاجرین نیز به قیود مختلفی مقید شده است. بنابراین این آیه به صورت مطلق نیست که تمام صحابه را شامل شود و مقید است و بر فرض اثبات عدالت، عدالت بعض صحابه را شامل می شود و نه تمام صحابه و عدالت بعض صحابه در نزد امامیه نیز ثابت شده است.

این دلیل نیز به پایان رسید و به ان نتیجه رسیدیم که هیچکدام از دلایل اهل تسنن برای عدالت صحابه به این نظریه دلالت نداشت و مشکل اینجاست که ابتدا اهل تسنن مذهب ساختگی خود را ساخته اند، سپس توجیهی به نام عدالت صحابه برای آن آورده اند و سپس می خواهند دلایل اینچنینی برای آن آورند! در حالی که باید این فرایند دقیقا بالعکس انجام می شود.

امیدوارم که این پست نیز برای شما مفید بوده باشد، در پست بعدی، PDF کامل مقاله عربی و ترجمه فارسی این مبحث را منتشر خواهیم نمود.

در انتهای همین صفحه پاسخگوی سؤالات و شنونده نظرات شما هستم.

موفق و پیروز باشید.


[۱] سوره الحشر، آیه ۸إلی۱۰

[۲] ‏الکفایه فی علم الروایه، ۶۴.

لینک کوتاه

smahdi.info/25374

ابوطالب خانی
ابوطالب خانی

شیعه ویترین و نماد اهل بیت (علیهم السلام) است، پس سعی کنیم نماد خوبی برای امام زمانمان باشیم.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات