سامانه پاسخگوئی به شبهات راه اندازی شد!

الکافی – یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ + ترجمه فارسی

قائل: امیرالمؤمنین (علیه السلام)

سلسله سند: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه‏

متن عربی:

یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ یُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیَهِ وَ یَظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَهِ وَ یُظَاهِرُ الظَّلَمَهَ.

ترجمه فارسی:

اى جوینده علم، به راستى عالم سه نشانه دارد: علم و حلم و سکوت. و عالم نما هم سه علامت دارد: نسبت به بالادست خویش نافرمان است و با غلبه به زيردست بر او ستم می كند و پشتيبانى از ستمكاران می نمايد.

منبع: الكافی، ج‏1، ص37

شناسه حدیث: 26503

حلم:

اکثر معاجم حلم را به معنای صبر و امهال می دانند و ترجمه تقریبا صحیحی است اما حلم دارای نکات ریز تری است.

امهال به معنای وقار و آرامش و عجله نکردن است.(العین، ج4، ص57) و ظاهرا با حلم به یک معناست اما تفاوت اینجاست که حلم همیشه نیکو است و نمی شود که حلمی در مواقعی وارد شود که نیکو نباشد و بیان دیگر حلم در مواردی استعمال می شود که صبر و عجله نکردن و آرامش در آن مواقع نیکو است بر خلاف امهال که هم در مواقعی که آرامش نیکو است و هم در مواردی که آرامش نیکو نیست استعمال می شود.(الفروق فی اللغة، ص17)

حلم با صبر نیز متفاوت است چرا که حلم در مواردی استعمال می شود که قدرت بر عقوبت هست و عقوبت نیز مستحق است یعنی هنگامی که مثلا ظالمی ظلم کرده و مظلوم قدرت بر عقاب دارد و مظلوم نیز مستحق عقوبت است، در این هنگام اگر مظلوم عقاب نکند، در واقع حلم کرده است.(الفروق فی اللغة،ص194)  اما صبر اعم از حلم است.

وقار نیز ممکن است با حلم استباه شود و فرق بین وقار و حلم چنین است که وقار به معنای سکون جسمی و حرکت کم و آرامش در مجلس و ظاهر است، و به همین خاطر صحیح نیست که وقار را برای خداوند به کار ببریم چرا که خداوند جسم نیست،(الفروق فی اللغة، ص196) اما حلم به معنای آرامش و سکون باطنی است.

لقمان: وَ لِلْعَالِمِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ الْعِلْمُ‏ بِاللَّهِ وَ بِمَا يُحِبُّ وَ بِمَا يَكْرَهُ …… وَ لِلْمُتَكَلِّفِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ‏ وَ يَقُولُ مَا لَا يَعْلَمُ وَ يَتَعَاطَى مَا لَا يَنَال‏(خصال، ج1، ص121)

ابوطالب خانی
ابوطالب خانی

شیعه ویترین و نماد اهل بیت (علیهم السلام) است، پس سعی کنیم نماد خوبی برای امام زمانمان باشیم.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.